Wednesday, November 5, 2014

04 | Persiapan hari kami

Assalamualaikum.. Hai.. Sekarang aku dah kahwin.. Hehe.. Alhamdulillah...
Special thanks to my family in law datang dari sarawak.. Allah je tahu gembiranya aku dapat jumpa semua sedara mara suami..
Terima kasih gak kat family belah mama dan abah.. Sudi datang berhempas pulas menjayakan majlis kahwin aku..
Aku nak kongsi serba sedikit persiapan untuk perkahwinan aku..
Alhamdulillah.. Syukur aku dikurniakan ibu dan bapa yang memahami kehendak aku.. Walaupun banyak halangan dan dugaan untuk kami bersama.. (Aku dan si dia) Aku jugak beruntung mendapat si dia dan keluarga yang sangat memahami dan menghormati aku.. Alhamdulillah..
Bermula dari majlis merisik (adat melayu) yang berlangsung di rumah aku tahun lepas.. Sebentuk cincin belah rotan menjadi tanda.. Masa tu Allah je yang tahu.. Berdebar debar.. Kekok semua ada.. Alhamdulillah semua berjalan lancar.. Berbincangan untuk pertunangan dan perkahwinan kami berlansung..
Lepas tu, aku try survey beberapa bridal.. Aku terjumpa sebuah bridal ni.. Yang paling best baju impian aku ada kat situ..QQ chantek bridal kat taman paya mas.. Luluh jantung tengok.. Terus aku book bridal tu.. Kebetulan bridal tu suggest katering.. Terus pegi book katering.. Done dua perkara..
Sejak bulan 12 tahun lepas, aku dah start survey dan beli sikit sikit barang hantaran..
Sedikit sebanyak bertanyakan pengalaman dari sedara mara dan kawan kawan yang dah kahwin.. Senang untuk sediakan persiapan..
Hantaran aku disiapkan oleh bridal.. Aku just bagi barangan dan duit upah je.. Hehe.. Alhamdulillah.. Berkat disiplin dan bakat menabung aku.. Dapat juga sedikit sebanyak menampung belanja untuk persiapan kahwin.. Setiap barang yang aku perlu beli aku akan survey dan target bila nak beli..
Dah start carik kain untuk baju tunang dan nikah.. Masa ni excited sebab banyak sangat pilihan kain.. Aku pergi cari kat Jakel je.. Murah tapi berkualiti.. Lepas dapat kain dan warna pilihan aku cari langsir pulak.. Then hantar ke tailor.. Merangkap mak lang aku.. Aku puas hati dengan hasil kerja dia.. Suka sangat..hehe..
Bila ada masa terluang aku balik kampung untuk uruskan bayaran katering.. Fitting dan pilih baju bridal.. Dan carik perabot untuk bilik.. Dalam masa yang sama rumah aku dalam renovation...
Bila dah lega urusan yang lain dah settle dan in progress.. So aku start tumpukan pada kad kahwin.. Props.. Aksesori nak pakai nanti.. Nasib baik kad kahwin aku ada full package.. Dapat kad, penunjuk arah,bunting,kalendar,tq sticker dan props..
Before 3 bulan nak nikah aku fokus ke urusan wajib.. Mohon kuaters, isi borang nikah dan ujian saringan HIV.. Memang stress masa ni.. Payah sangat.. Setiap minggu kena balik kampung untuk settlekan..
Belum lagi adat yang merimaskan aku kena ikut.. Huhu..
Tapi alhamdulillah... Walaupun banyak dugaan aku sah bergelar isteri kepada si dia.. Terima kasih Allah

No comments:

Post a Comment

shut up !!! ~__^

Note: Only a member of this blog may post a comment.