Thursday, April 7, 2011

Mari berubah




Assalamualikum...


hai jumpa lagi. 

nak tanya ni.. harap sudi jawab.. hehe..kalau time sekolah dulu2 mesti pernah bagi biodata kat kawan2 kan? sama la kita..hahaha.... tah la kenapa kan.. 
dalam biodata tu pulak mesti ada segala2 pasal kita.

sebenarnya entry akukali ni adalah hobi... 
apa hobi korang? macam aku hobi aku dari dulu sampai sekarang adalah membaca. tak kira la apa pon aku jenis bahan bacaan . 

satu hari tu aku ikut member2 aku pergi BADAN...sebuah kedai buku kat Angsana,JB....
 aku terpandang sebuah buku berwarna hijau. bertajuk Wahai Anakku yang tercinta... aku pun belek2 la buku tu...
tengok harga dan aku terus beli...
bila da baca aku dapat rasa kelainan..dan membuka sedikit ruang dalam hati aku.
 aku setuju dengan kata2 hujjatul islam Imam al-Ghazali..."sesungguhnya aku catatkan di dalam risalah ini masalah-masalah yang engkau perlukan...justeru, hendaklah engkau beramal dengannya."Masha Allah ...




buku yang kedua aku beli sejarah kehidupan nabi Muhammad S.A.W..
aku beli kat kedai buku Thai Kuang,MP. time balik dari cuti sem hari tu...aku pilih buku tu sebab teringatkan seorang ustaz yang berceramah sempena maulidur rasul. ustaz tu cakap kalau kita nak mintak tolong kat nabi tapi kita tak penah kenal dia. buat malu je walaupun kita umat baginda tapi kita kena sedar diri dan n selalu bersyukur...so aku pun bermuhasabah diri dan jumpa la buku ni....
alhamdulillah....


satu hari ni aku n membe2 kua untuk buka puasa sunat,,kami singgah la sebuah pasaraya baru buka....Amart,JB...aku masuk sebuah kedai buku ni...belek2 buku then jumpa la 1 buku ni...interesting,,,tapi......aku tengok harge dye,,,hurm.....aku pon jengok la dompet...nasib bek dye duit lebih..hahahaha...buku tu pasal dosa dan maksiat...kesan terhadap ibadah dan kehidupan...insaf n tambah pengetahuan bila baca buku ni...


baru-baru ni aku dan membe2 kuar pegi Angsana...then aku dan kak farhana pegi kedai buku BADAN....aku sebenarnya nak cari sebuah buku ni..tapi da lebih 4 buah kedai tak jumpa...so aku pon nak divert rasa kecewa  +++  tu aku pon beli la sebuah buku....panduan lengkap ibadah solat...aku tertarik dengan buku ni coz truly lengkap n paling menarik perhatian aku n kak farhana solat sunat nikah...hahahaha...gatai sungguh.....

hari ni lak aku genbira sangat2 coz buku yang aku cari2 selama ni aku da jumpa....masa tu aku baru balik makan kat kafe poliklinik ngan hayati...ade masa dalam15 minit lagi then aku masuk la dalam kedai buku kat induk,HSA...yati bz cari buku chord gitar...aku tibe2 terpandang something...alamak....buku ni,,,,,betol2 ade 2 buah jer lagi....duit aku lak dew 2hinngit jer..hahaha...memang xley blah r....yati ngan bangga n berbesar hati bagi aku guna duit dye dulu....tq rumet ku...hahahaha...buku tu buku anak-anak sidek mari solat....aku terpikat sebab cara dye tarik budak2 kecik baca buku agama dalam bentuk yang ringan...harga pon murah...memang tabik spring la....




setakat ni jer la post aku buat mase ni....tq sudi luangkan masa membaca....aku bukan nak menunjuk tapi nak berkongsi rasa n pengalaman ngan anda2...   ~___^

No comments:

Post a Comment

shut up !!! ~__^

Note: Only a member of this blog may post a comment.