Saturday, January 14, 2012

Saka~















Salam..hye semua....
 hari ni aku nak citer pasal  saka or lebih dikenali sebagai pedamping aku..
Dye nih baik tapi selalu buat aku sakit.. kadang2 aku tak tahan dengan dye..
Aku muak dengan dye.. care dye aku lansung tak bekenan..
Tapi dye la ibarat sahabat aku.. yang aku perlukan.. yang di anugerahkan kepada aku…
Walaupun dye tak seteru dengan aku tapi.. jasa dan kesetiaan dye aku hargai..
Kadang2 bila dye taka de dye lewat aku resah.. gelisah..
Mybe aku boring tanpa dye or aku memang da di tukiskan bersama dengan dye…
Mesti korang tertanya2 siapa dye..
Dye ade kat korang jugak.. tiap2 bulan mesti dye sampai untuk teman kan korang 7 hari 7 malam 24 jam tanpa rasa letih (kalo korang perempuan la) huuuu
Da dapat agak??
Bukan tu yang aku nak citer hari ni.. aku nak citer pasal cara nak jaga diri time PeOt..
Ok..
Pertama makanan yang perlu diambil.. makanan yang tinggi kalsium dan tinggi vitamin D..
Tahu tak untuk ape?? Dye untuk kurangkan PMS yang serius.. (tak tahu ape tuh PMS?? So klik google kay…huuu) kalsium contoh cheese boley ringankan tekanan or rasa cemas…
Vitamin D contoh bijirin boley perbaiki perubahan emosi.. kan time tuh kite hormone tak seimbang n emosi terganggu..
Selain tu ley gak makan makanan yang kaya dengan vitamin B 1 or 2 , bijirin , protein , buah-buahan n sayur- sayuran..
Kedua nye ..
Kite kena buat sedikit olahraga ringan contoh jalan kaki secara teratur sebanyak 3 x seminggu sebelum PeOt..
Tujuan nye untuk kuatkan otot dan sendi serta elakkan kekejangan perut..
Ketiga …
Jangan lewat ambil makanan.. nak tahu rasional nye ???
Kalo lambat makan so lapar bile lapar kite mudah marah.. so hormone meningkat.. tak pasal2 sakit perut nanti.. huu ok x???
Lagi satu bile kite makan ade glukos untuk bekalkan tenaga.. ye la kan time PeOt tu banyak nutrient yang kite da hilang  terutama nye iron kalo kurang glukos dalam badan kite kurang tenaga cepat penat..
Keempat n terakhir..
Jangan ambil gula berlebihan sebab boley akibatkan perubahan tingkat hormone estrogen dan progesterone yang kurangkan kadar senyawa serotonin dalam otak..
Selain tu jangan ambil makanan tinggi garam sebab sodium akan buatkan dehidrasi dalam badan dan sebabkan perut jadi kembung… huu..
Korang nak tahu tak selain tuh korang mesti tahu tempoh LMP korang.. kene kire tiap2 bulan.. penting tu.. time pregnant or anything yang berkaitan dengan sakit puan…
Korang ley gak buat PSP selepas seminggu PeOT.. penting tu untuk diri sendiri gak kan..huu...
see u next time

No comments:

Post a Comment

shut up !!! ~__^

Note: Only a member of this blog may post a comment.